Business

Ageas Re enthousiast over reactie op herverzekeringsaanbod in 1e jaar

Toen Ageas plannen aankondigde om zijn herverzekeringsactiviteiten open te stellen voor externe partijen buiten de consolidatiekring van de Groep, had het zich de reactie van de markt in het eerste jaar van die activiteiten niet kunnen voorstellen.  Ageas Re, in belangrijke mate bepalend voor de toekomstige groei, ambieert nog steeds om op lange termijn een full-service herverzekeraar te worden met activiteiten in alle bedrijfssegmenten en regio's. Aanvankelijk legde het bedrijf zich toe op schade aan eigendommen, maar inmiddels wil het zijn portefeuille in eerste instantie verder diversifiëren in het segment van de ongevallenverzekeringen, voornamelijk in de herverzekering van BA-autoverzekeringen. Er zullen geleidelijk aan meer bedrijfssegmenten en meer regio's in het aanbod worden opgenomen.

Voor Ageas Re, dat zowel herverzekering koopt als verkoopt, was 2023 een jaar van zowel kansen als uitdagingen.  Als koper van herverzekering was het jaarlijkse verlengingsproces in een context van moeilijke marktomstandigheden uiteraard een uitdaging. Maar voor Ageas Re als verkoper was het dankzij onze capaciteit om voor de verlengingen snel een klein team samen te stellen een heel ander verhaal. De markt vertoonde in het begin van het jaar aardig wat tekenen van ontwrichting en bijgevolg was er duidelijk behoefte aan nieuwe capaciteit.  Ageas Re, dat kan bogen op de geloofwaardigheid van een gerespecteerde verzekeringsgroep met een sterke balans en solide ratings, werd door zowel makelaars als cliënten met open armen ontvangen als een uiterst betrouwbare nieuwe handelspartner.

Qua timing zat het dus goed. De kans was er. En we stonden klaar om de handen uit de mouwen te steken. Op basis van de nagestreefde portefeuille voor 2023 zijn bijna alle programma's voltooid met de maximale spreiding die we in het begin hadden gehoopt te bereiken.

In 2023 is er vooral een sterke basis gelegd

De beslissing om Ageas Re op de open markt te introduceren kwam er na 9 succesvolle jaren van interne herverzekering.  En hoewel herverzekering Ageas Re dus niet vreemd was, waren er voor de overschakeling naar een verkoper van herverzekering op de open markt nieuwe mensen nodig, nieuwe processen, en ook een volledig nieuwe infrastructuur, inclusief een nieuw kantoor in Zürich.  Maar bij het leggen van die fundamenten moet je in zekere zin ook nadenken vanuit een 'start-upmentaliteit', en als je in je ontwerp van niets moet beginnen, kan dat ook een enorm voordeel zijn.  In dit geval zijn bepaalde aspecten van de constructie weliswaar te vergelijken met een start-up, maar in werkelijkheid is Ageas een groot bedrijf dat zich volledig inzet voor het herverzekeringssegment, met een fundamentele overtuiging van zijn waarde en zijn potentieel.

Ageas Re heeft een sterk imago als werkgever en weet toptalent aan te trekken

2023 was ook het jaar waarin het team en het proces moesten worden georganiseerd.  Veel herverzekeraars kozen er recent voor om de markt te verlaten of om hun blootstelling aan de markt terug te schroeven. Daardoor kon Ageas talent van wereldklasse aanwerven van gerenommeerde wereldwijde herverzekeraars en zelfs een volledig team van een lokale Belgische herverzekeraar.  Omdat het bedrijf in een recordtijd zo'n getalenteerd team bij elkaar kon krijgen, is het erin geslaagd om de aanvankelijke verwachtingen in aanzienlijke mate te overtreffen.  Vandaag telt het team circa 32 mensen in belangrijke functies in zowel front- als middle-office, en wordt het in alle andere functies volledig ondersteund door de Ageas-groep.

Ageas Re, een van de 4 groeimotoren van Ageas, boekt ook vooruitgang in de uitvoering van de Impact24-strategie, niet alleen door externe herverzekering te verkopen, maar ook door centrale waarde te ontsluiten met initiatieven zoals de centralisatie van de herverzekeringsaankopen van alle schadeverzekeringen in de verschillende entiteiten, om de Groep als geheel een aanzienlijk betere dekking te verlenen. Ook was het onze ambitie om onze samenwerking met Taiping Re te versterken, en vandaag zijn we een van hun grootste herverzekeringspartners.

Hoewel de verzekeringen voor schade aan eigendommen in de portefeuille een sterke groei vertoonden, streeft Ageas Re op langere termijn naar een beter evenwicht tussen verzekeringen voor schade aan eigendommen en ongevallenverzekeringen, en dat zal in 2024 beter tot uiting komen. Dankzij het talent en de ervaring die we het afgelopen jaar hebben aangetrokken zijn we er helemaal klaar voor om in Latijns-Amerika de vruchten van onze expertise te plukken en lokale vergunningen en infrastructuur te implementeren zodat we met makelaars en cliënten kunnen samenwerken.  Nog maar 12 maanden geleden heeft Ageas Re een robuust actieplan opgesteld.  12 maanden later spreken de resultaten voor zich.

Ik ben extreem trots op wat ons fantastische team allemaal heeft bereikt, en op het overrompelende succes dat zij in zo'n korte tijd hebben geboekt om van Ageas Re een vertrouwde langetermijnpartner te maken voor makelaars en cliënten over de hele wereld

Joachim Racz, CEO Ageas Re